Islamic Widget

Yamaha Raider

Yamaha Raider
My Yamaha Raider 2010
CLICK the links below to Visit Me at.....

MY FACEBOOK

And join me at.....

BERSATU BIKERS CLUB (FACEBOOK GROUP PAGE)

or...

visit the OFFICIAL BLOGSPOT FOR BERSATU BIKERS CLUB



"safe ride.. enjoy the beautiful world"

Pengalaman ku di Makkah Al Mukarramah

~ Isnin, 10 Ogos 2009











Alhamdulillah...
setelah lama 'mengidam' nak menjejak kaki d tanah haram akhirnya doa ku utk ke sana telah pun d makbulkan...walaupun hanya sekadar menunaikan solat 5 waktu dalam satu hari tapi semuanya sungguh berbaloi bagiku... aku tidak mengerjakan umrah kerana aku masih belum tau syarat2 umrah ni.. sbb aku pegi ke jeddah pun hanya sebab pekerjaanku.. ada org kata aku kena tinggal d luar tanah haram sekurang2nya 3 ari sebelum masuk ke tanah haram... tp ada org kata aku boleh mengerjakan umrah tanpa membayar dam sebab aku pegi jeddah kerana kerja.. tp bagaimana pula kalau aku berniat "jikalau aku ada masa d jeddah, aku akan mengerjakan umrah?" harus kah aku membayar dam atau tidak?

musykil? hmmmmm nnt la aku tanya lg kat org yg lebih 'arif... heheheheh

memang dah lama aku nak pegi makkah ni... tapi tiap kali ada kesempatan tu.. ada2 saja yg menjadi penghalang utk aku pergi ke sana... bagi ku pada waktu tu, aku seolah2 belum d benarkan oleh Allah Ta'ala utk mengunjungi Baitullah.... terasa diri ini terlalu berdosa sehingga 'tidak di izinkan' Allah utk menjejaki kaki ku ke tanah haram...

pada hari nak pegi ke Makkah... aku memang berdebar2... aku byk berdoa agar dipermudahkan dan diizin kan Allah utk masuk ke tanah suci yg amat ku rindui... aku terlalu gembira sehingga aku hanya tidur selama 2-3 jam bangun pada tgh mlm 1 pagi utk mandi dan bersedia utk ke Makkah... kerana aku dan rakan2 ku ingin sempat menunaikan solat Subuh d sana...

Akhirnya debaran ku digantikan dengan kesyahduan apabila aku melihat Masjidil Haram yg berdiri megah di depan mataku sendiri... aku lantas mengucapkan syukur dengan Rahmat Allah yg memberikan aku kesempatan utk menjejaki kaki ku di sana... aku seolah2 tidak sabar utk masuk ke dalam masjid dan bertemu dengan Baitullah... dari saat ku menjejak kaki ku d lantai masjid Al Haram, mengambil wudhu dan menyimpan beg ke dalam locker di luar masjid.. sungguh terasa seolah2 begitu lama sekali kerana aku sudah terlalu merindui Baitullah..

Dari pintu masuk Masjid Al Haram... aku melihat Baitullah berdiri indah di dalam... sehingga aku tak sedar kaki ku terlalu cepat melangkah masuk ke dalam... pertama kali ku melihat Ka'bah aku betul2 terasa sayu sehingga aku terpaksa menahan perasaanku daripada menangis... memang betul kata org... sesiapa yang ingin menziarahi Baitullah dengan sebenar2 niat... pasti akan menangis kegembiraan setelah tercapai utk melihatnya dengan mata sendiri...

Yang paling ketara ketika aku berada di Masjid Al-Haram... hatiku teramat tenang...seolah2 aku tiada apa yg hendak difikirkan kecuali solat wajib, solat sunnat doa dan zikir.... sekhusyuk2 solat adalah apabila kita solat di depan Ka'bah... tak pernah aku mengerjakan solat sunnat seperti banyak mana yg aku buat di depan Ka'bah dalam satu hari... memang sungguh tenang jiwa ketika berada di sana... terasa diri ini amat kerdil... terasa diri ini terlalu byk berdosa...

Dari waktu Subuh hingga ke Isya... masa begitu cepat berlalu... walaupun mengantuk kerana tak cukup tidur, kami tetap sabar menahan penat lelah dan mengantuk kami demi kerana rasa rendah diri kami dlm mengerjakan ibadah ketika berada d Makkah... malah apabila aku tawaf sunnat buat kali terakhir selepas solat Isya... aku sempat 'memeluk' Ka'bah dan mencium dindingnya...(aku tak berkesempatan utk mencium hajar al aswad sbb org terlalu ramai) tetapi aku tetap bersyukur sbb diberi kesempatan utk bersolat sunnat d Hijr Ismail... aku tau bukan senang nak dapat solat di sana... tapi Allah mengizinkan aku utk mudah bersolat di sana setelah aku tak dpt mencium Hajar Al Aswad... apabila aku berdiri2 di kawasan luar Hijr Ismail, tiba2 saja polis Arab menarik aku utk masuk ke dalam kerana dia hendak keluar dari kawasan itu... dan setelah aku di dalam kawasan Hijr Ismail, aku terpaksa berdiri dan menunggu utk bersolat kerana tempat itu terlalu sempit dan ramai org bersolat di sana... tiba2 saja aku di tarik lagi oleh seorang Jemaah Umrah (lelaki arab kalau aku tak silap) utk aku bersolat di tempat nya sebelum itu...Alhamdulillah... aku dapat bersolat dan berdoa dengan khusyuk di Hijr Ismail...

Sebelum aku pergi meninggalkan Kota Makkah... aku mengucapkan selamat tinggal Baitullah dan aku berjanji akan menziarahinya lagi...InsyaAllah...

0 comments:

Catat Ulasan

I Follow them... =)